Thursday, December 16, 2010

Ajim Balit Kampung



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera


Ajim Nait Belon


Ajim nak cerita sikitlah . . . Sudi-sudikanlah ikuti cerita Ajim ni wahai para pembaca yang budiman.

Pada hari Sabtu 27 November 2010 Ajim [saya le tu . . . Azim Muqry Basrie (AMB)] mengorak langkah bersama emak (Mazlyna Majid) dan abah (Royhai'zam Basri) balik ke kampung di Kuching, Sarawak buat pertama kalinya sejak Ajim
dilahirkan.







Wah first time jugalah Ajim naik kapal terbang! Oghang Sarawak bilang 'nait belon'. Apa istilahnya pun, yang Ajim tau . . . Ajim rasa amat seronok!




Setibanya kami bertiga beranak di Lapangan Terbang Antara Bangsa Kuching, Sarawak kami disambut ahli keluarga dengan gembiranya. Nek E (En. Basri bin Samil), Nek Jijah (Pn. Hajijah bt Bujang) dan Usu Misha (Nor Amisha Basri aka Meot) menunggu kami di airport. Atuk Ujang dan Tuk Oni pun ada menunggu kami di situ. Tapi gambar-gambar mereka tak ada pulak yang sempat dirakamkan. Sorry ya Atuk Ujang dan Nek Oni. Lain kali aje le!

Rasa macam VVIP lak, he, he. Lihatlah foto-foto berikut . . .
happiness beb!








Di Sarawak Ajim sibuk memenuhi 'agenda' lawatan. Al-maklum baru sekali menjejakkan kaki di Bumi Kenyalang ini! Maka Ajim pun asyiklah berjalan-jalan melawat dan menziarahi tempat-tempat di sana-sini. Ajim ke kampung ke bandar, ke baruh ke darat, ke hulu ke hilir. Penat jugak. Tapi apa nak kira . . . Ramai tukang kendong . . . Tukang dukung le tu! Jadi Ajim relaks aje le! Makan (minum), tidur, jalan. Repeat setiap hari . . . semacam rutin le pulak!


Di Rumah Wa Pojah












Di Politeknik Matang, Sarawak









Di Pantai Pasir Pandak, Santubong


























Di Rumah Nek E & Nek Jijah
Taman Petronesa 2, Petra Jaya







Melawat Atuk (Moyang) Samir & Keluarga
di Seniawan, Sarawak















Di Shopping Complex Kuching





Di Kuching Waterfront

















Ha . . . Ajim rasa belum puas lagi bertemu moyang, atuk, nenek, ibu saudara, bapa saudara, sepupu dan sanak saudara yang lain di Sarawak. Tapi, macam mana dengan orang di sana tu . . . mahu ke terima kedatangan Ajim lagi? Harap-harap OK le!

Apapun . . . begitu cepat waktu berlalu. Tak apalah . . . mudah-mudahan lain kali Ajim dapat balik kampung lagi. Nanti minta abah dan emak Ajim ambil cuti lebih lama. Syok sikit dapat jalan-jalan ke banyak tempat di kampung . . . he, he.

Sehingga berjumpa lagi . . . salam kasih sayang Ajim untuk semua di Sarawak.


Kalau ada sumur di ladang,
Bolehlah kita menumpang mandi;
Kalau ada umur yang panjang,
Bolehlah kita berjumpa lagi.






dsuarang. blogspot.com

No comments: