Profile

My photo
yeah . . . just another blogger ... Alumnus VI KL; MU KL Retiree since 2001 Former workplaces : Public Services Commission, Malaysia. Ministry of Education, Malaysia. Oxford University Press. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.; Gapura Cita Sdn Bhd. Positions before retirement: Translator, Editor, Editorial Manager, Director, Publishing Consultant. Principle: Likes to live simple....... and will stay simple.

Thursday, January 12, 2017

Ulang Kenang ttg Cahaya Mata








Assalamualaikum
dan
Selamat Sejahtera




6 Macam 6 Ragam



salah satu amanah NYA

kepada kita
yang bergelar hamba …
salah satu anugerah Tuhan
kepada kita
yang bergelar insan …
keturunan!


syukur alhamdulillah
KAU kurniakan kami zuriat …
yang harus dijaga sepanjang hayat
agar tidak sesat
agar tiada cela dan cacat
agar semuanya selamat …


6 macam 6 ragam
inilah permata hati kami
tiga perwira tiga srikandi
lengkap susunan berpasang-pasang
lelaki perempuan berselang-selang
‘selang bunga’ kata orang …
antara setiap pasang
setahun jeda usia
antara setiap pasangan pula
dua tahun jaraknya …
bagaimana terjadi
tak usah persoalkan
kuasa NYA yang menentukan!


anak pertama seorang putera
1977 tahun lahirnya
sebagai abang sulung panggilannya Along
kalau tak berperangai baik
tak dapek lah nak nolong!
dulu kecilnya kerap saja semput
jalan berlaga kepala lutut!
wah! mentang-mentang
ang sakarang lah gadang
hebat sekali memerintah orang
dengan siblings selalu naik berang
bertelagah setiap kali berbincang …
kesusilaan Melayu biarlah banyak
walaupun raut wajah persis si mamak!


anak kedua seorang puteri
Kak Ngah pangkatnya
keluarga yang beri
sayang sakan kepada haiwan
terhadap insan tak ketahuan
tak pernah pula dicurahkan perasaan!
comot selamba semasa kecil
tak sangka kini beransur comel …
1978 tahun lahirnya
berwajah anugerah ala Cindia …
suka berkemas juga menghias
kerja dapur sedikit culas!
time management kurang selesa …
kerja last minute berleluasa!


1980 tahun lahirnya
Bang Lang (Bangla?) anak ketiga
jejaka nerd dalam keluarga
tak habis-habis tugas kira-mengira
kadang-kadang serius tak kena gaya …
sejak kecil mamat ini smart
suka tiru gaya tokoh korporat
lagu puisi dia minati
pecahkan kerusi ala JR Dynasty!
bila bercakap suara biar langsung
jangan tersekat di kerongkong!
telinga tu mujur tak pekak
masa kecik masuk kerengga, ingat tak
‘bunyi macam kereta rosak!’


setahun kemudian lahir Kak Uda
tahun 1981 punya cerita
doktor kata better do without her
konon for the sake of the mother
what nonsense yours sincerely kata
jangan doktor nak mengada-ngada!
akhirnya syukur alhamdulillah
anak membesar tak banyak masalah
rupanya kuat memanjat anak keempat ini
mengalahkan kecekapan si budak lelaki!
badan yang kurus dah heboh gemuk
berwajah ‘kaur’ habis tak payah sorok
kerja di rumah bolehlah tahan
aktiviti kajibumi masya-Allah dia lagi number one!


tahun 1983 agak istimewa
tahun lahirnya anak kelima
seorang lelaki … and history was created
being the one and only not wanting to be delivered
di mana-mana hospital
mungkin baginya di rumah dah cukup afdal!
kebetulan Tok Anjang jadi tukang bang
langsung lekat gelaran ‘Wak’ sampai sekarang …
tak apalah semua famili sayang!
waktu kecil agak benyek
sikit-sikit melalak sikit-sikit merengek
dah besar ni kuat pula menyakat
mengacau kaum kerabat tak dapat disekat
ditegur saja serta-merta berwajah kelat!


jadi plumber dia boleh, electrician pun boleh juga
banking dia biasa uruskan, spending pun boleh tahan!
tahun 1984 tahun kelahirannya
anak bongsu dalam keluarga
tentulah dia diberi manja!
masa kecilnya berperangai pelik
tiap kali nak masuk rumah orang, mesti nak balik
bila dah besar boleh tahan celupar
mulut laser ramai yang tak sanggup dengar!
ciri baik yang dia miliki
walaupun perempuan dia boleh buat kerja lelaki
boleh control apa saja di bawah jagaannya
tak kira haiwan ataupun manusia
dengan jelingan yang tajam menusuk jiwa!


6 macam 6 ragam
Menghidupkan warna suasana
di teratak jiwa …

6 macam 6 ragam
menceriakan erti kehidupan
di laman perasaan …

akhirnya anggaplah coretan kata ini
sebagai teguran berunsur komedi …
dan sesungguhnya
Allah saja yang maha mengetahui





Bamuda
dsuarang.blogspot.com

Harapan Seorang Abah







Assalamualaikum 
dan 
Selamat Sejahtera






Aku Harapkan Begitu!



Aku bangga mempunyai kalian sebagai ahli keluargaku
Aku tak tahulah jika kalian pun bangga punya aku
Aku harapkan begitu!

Aku bangga kalian berusaha mendaki tangga kejayaan
Aku tak kisah sekalipun langkah kalian perlahan
Aku rasa kalian tak keberatan berdoa kepada Tuhan
Aku tak tahulah kalau kalian ada berbuat demikian

Aku harapkan begitu!


Aku bangga kalian betah dalam suatu entiti keluarga
Aku tentulah suka menjadi ketuanya
Aku tak tahulah kalau kalian mampu bertoleransi tinggi
Aku tak  mahu ahli keluargaku berdendam dan beriri hati

Aku tak mahu sesiapa pun berhasad dengki sesama sendiri
Aku malu jika ini berlaku
Aku tak rasakan budi pekerti kalian serendah itu
Aku harapkan begitu!

Aku bangga kalian bermuafakat ke arah hidup menyerlah
Aku tak tahulah cara mana paling sesuai ... 
terserah
Aku cuma nak sarankan sesuatu yang mudah
Aku harap kalian sentiasa beribadat dan ingat akan Allah
Aku tahu, baik anak baik menantu, cukup dewasa sudah
Aku harap kalian faham apa yang tersirat 
di kalbu abah
Aku yakin kalian tentu tahu
Aku harapkan begitu!




AMB




bamuda
dsuarang.blogspot.com

43 Tahun Hari Ini





Assalamualaikum 
dan 
Selamat Sejahtera






Kenangan Mengusik Jiwa



Khamis 12 Januari 2017 bersamaan 13 Rabiul Akhir 1438H genaplah 43 tahun usia perkahwinanku dengan Alimah Yasin.







Alhamdulillah ... aku bersyukur.



















Mungkin kepada sesetengah pihak tiadalah sangat hebatnya menyatakan kepada umum peristiwa yang sedemikian.

Mungkin bagi mereka itu ... perkara begini juga di alami oleh orang lain.


Biarlah mereka dengan pendirian masing-masing. 

Bagi diriku ... pengumuman ini merupakan sesuatu yang elok dilakukan ... apabila bersesuaian dengan ketikanya. 


Dahulu ... aku tidak pernah mengambil berat untuk mengingati tarikh-tarikh penting peribadi seperti ini yang seharusnya aku ingat. Entah kenapa. 

Bukan aku tak bersyukur kepada-NYA. Bukan aku tak mengasihi mereka yang paling dekat denganku. Bukan, bukan dan bukan.


Aku kurang prihatin mungkin dalam hal begitu! Agaknya kerana aku memang sejak dulu kurang gemar akan tarikh-tarikh yang terdapat dalam mata pelajaran Tawarikh ... (sekarang Sejarah). 

Apatah lagi apabila disuruh guruku dulu untuk mengingati terlalu banyak tarikh berbagai peristiwa!


Berkenaan peristiwa ulang tahun perkahwinan kami ini ... isteriku yang memperingatkan aku.



Baguslah juga. Sekurang-kurangnya dapat aku menyatakan rasa kesyukuran dengan jelas dalam ruangan ini. Dapat aku berdoa ...









"Ya Allah ... peliharakanlah seterusnya ikatan perkahwinan kami ini. Kurniakanlah kebahagiaan yang berpanjangan kepada kami sekeluarga. Berikanlah kami kesabaran dan kekuatan untuk menghadapi segala ujian dan dugaan pada masa depan ... dan kekalkanlah kami sebagai keluarga yang baik dan bersyukur."





{Si omputih jiranku ni . . . sibuk betul. Nak tau juga biji butir isi tulisanku ini. Itulah dulu suruh belajar bahasa Melayu . . . buat tak kisah. Sekarang siapa yang terhidu-hidu.}







Apapun sebagai jiran yang baik dan untuk memelihara suasana kejiranan yang harmonis, aku turunkan jugalah sedikit petunjuk kepada si omputih jiranku ini supaya dia tahu juga apa yang sedang diperkatakan . . .









"On this auspicious occasion, my most sincere thoughts and warmest feelings of appreciation, to my beloved wife Alimah Yasin for all that she had done to make happiness possible and for her art of ensuring a fruitful and comfortable life for me and that of my whole family. Thank you many times over, dear."








Semoga Allah swt melindungi kita.
 Amin.






bamuda
dsuarang.blogspot.com