Profile

My photo
yeah . . . just another blogger ... Alumnus VI KL; MU KL Retiree since 2001 Former workplaces : Public Services Commission, Malaysia. Ministry of Education, Malaysia. Oxford University Press. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.; Gapura Cita Sdn Bhd. Positions before retirement: Translator, Editor, Editorial Manager, Director, Publishing Consultant. Principle: Likes to live simple....... and will stay simple.

Sunday, January 22, 2017

Baitullah Oh Rumah Allah



Baitulharam




Selama ini
aku cuma mampu meninjau dari jauh
melihat di dada akhbar dan majalah
membelek halaman buku dan risalah
Selama ini
aku hanya sempat menonton di kaca televisyen
menatap paparan ilustrasi
gambar mu nan indah
Kaabah oh Rumah Allah
syahdu, menyerlah
megah dan gah!


Hari ini
aku berada di sisi mu
Kaabah oh Rumah Allah
Alhamdulillah
dapat ku lihat
ramainya umat dunia
datang untuk beribadat
bermacam ragam berbagai gaya
berbagai usaha bermacam cara


Selama ini
dari kejauhan
kulihat ramainya insan
hamba Tuhan
berpusu-pusu melimpah ruah
bertawaf keliling
Kaabah oh Rumah Allah
Bergerak senadi dan senada
berdoa bukan saja-saja
bukan suka-suka
berharap dapat menghapus dosa
menampung yang serba tak ada
membetulkan yang serba tak kena
menampal segenap yang berongga
menutup setiap ruang dosa!


Hari ini
Alhamdulillah
Kaabah oh Rumah Allah
kau kulihat
berterusan menerima kunjungan
jutaan bilangan hamba Tuhan
dari Kutub Utara membawa ke Kutub Selatan
di sepanjang daerah khatulistiwa
meliputi hemisfera Utara mahupun Selatan
juga Timur ataupun Barat
benua yang terjauh mahupun yang terdekat.


Kini
kau dapat kulihat dari dekat
dengan pandangan yang tepat
penglihatan yang menyerlahkan
sesuatu yang hakikat
Kaabah oh Rumah Allah . . .
Aku sangat terharu
segala tentangmu syahdu
segala tentangmu mulia belaka
segala tentangmu serba sempurna.


Kaabah oh Rumah Allah
Kau terbukti hebat . . .
penanda aras ke jalan berkat!



Abdul Majid Baharom
1 Jalan AU 3/34
Ampang Ulu Kelang
54200 Kuala Lumpur


HP; 012-3577608

Dua X Botak






Assalamualaikum dan 
Selamat Sejahtera






Hikmah dan Rahsia 
Bercukur atau Bergunting




Setelah berwukuf di Arafah jemaah haji bermabit di Muzdalifah. Pada hari ke-10 Zulhijjah jemaah haji akan melontar di Jamrah al-Aqabah. Seterusnya pada hari-hari tasyriq jemaah haji akan melontar pula di ketiga-tiga jamrah. Jemaah haji dituntut bercukur atau bergunting selepas selesai melontar di Jamrah al-Aqabah pada hari ke-10 Zulhijjah.































































Pengertian bercukur merangkumi semua perbuatan memotong rambut. Ia termasuk menggunting tiga helai rambut atau lebih, mencabut atau memendekkan walau sekadar mana dan dengan apa-apa alat sekalipun. Ia merupakan rukun menurut pendapat yang soheh dalam Mazhab Syafie. Ini berdasarkan perbuatan Nabi Muhammad SAW sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dan yang lainnya.


Rujukan: Kitab al-Fiqh al-Manhaji




[Dipetik dan disesuaikan daripada Senarai Semak Ibadat Haji terbitan Lembaga Tabung Haji].







































































































































Hikmah mewajibkan bercukur atau bergunting kerana sebelum ihram jemaah haji telah membersih dan merapikan diri masing-masing daripada semua rambut dan bulu yang ada pada badan masing-masing. Oleh kerana jemaah haji terdedah kepada debu dan kotoran semasa berada dalam ihram yang lama maka sewajarnya jemaah haji membersihkan segala kotoran tersebut dan tiada lagi sesuatu yang membebankan diri masing-masing. Yang baki selepas itu hanyalah rambut yang menjadi kemegahan dan kebanggaan seseorang di mana seseorang itu melumurinya dengan minyak dan menghiasinya dengan menyisir atau mengikatnya. Sekarang dikatakan kepada jemaah haji cukurlah kerana rambut tersebut boleh jadi pernah menjadi saksi kemaksiatan apa yang dilakukan oleh manusia. Justeru, Allah mahu rambut yang tumbuh dalam keadaan bersih serta taharah yang menjadi tanda berhubung iltizam seseorang.




Rujukan: Syeikh Sya'rawi dalam al-Haj al-Akbar

[ Dipetik dan disesuaikan daripada Senarai Semak Ibadat Haji terbitan Lembaga Tabung Haji]






Bercukur kepala sunat dimulakan sebelah kanan atau jika bergunting afdhalnya seluruh kepala. Tetapi bercukur ini kerana Rasulullah SAW mendoakan kepada yang bercukur dengan rahmat dan keampunan sebanyak tiga kali sedangkan untuk yang bergunting sekali sahaja. Bagi wanita pula ia hanya boleh bergunting dengan mengambil sekadar sedikit sahaja daripada rambut.





Rujukan: Buku al-Hajjah al-Maburah

[Dipetik dan disesuaikan daripada Senarai Semak Ibadat Haji terbitan Lembaga Tabung Haji] 































































Setelah selesai segala kerja haji yang rukun dan wajib ke atas diri teman . . . dan melihat di cermin wajah teman berkepala botak . . . teman tiba-tiba terbayang kembali suatu kisah teman di bangku sekolah dahulu. Ketika itu teman dalam darjah lima sekolah rendah sesi petang di Pasar Road English School (One).












Teman tinggal di Kg Pandan Govt Quarters bersama keluarga teman. Ada seorang bapa saudara teman (sekarang Tuan Hj Lokman) juga tinggal bersama kami. Beliau ketika itu bekerja di Jabatan Telekom dan setiap pagi sebelum pergi bekerja bapa saudara teman itu bercukur. Beliau menggunakan razor blade cap buaya dengan tangkai pemegangnya model lama zaman itu.


Sering juga teman sempat memerhatikan bapa saudara teman itu bercukur. Pada suatu hari teman teruja hendak mencuba bercukur juga! Teman masuk ke bilik bapa saudara teman itu setelah beliau pergi kerja. Lantas . . . mengambil blade pencukur yang terletak di atas almari bujang bapa saudara teman itu.


Teman pun mula cuba menggunakan blade itu. Nah . . . oleh kerana teman tidak punya janggut atau misai ketika itu, maka teman halakan blade pencukur itu kepada rambut teman le! Memang teman tidak pro menggunakan blade pencukur itu . . . apa lagi tobek sana tobek sinilah jadinya . . . macam gaya tikus membaiki labu!


Pada sebelah petang hari itu bapa teman pulang dari pejabatnya. Beliau terus sahaja terlihat akan keadaan rambut yang bertobek-tobek di sekeliling kepala teman. Beliau amat marah lantas menyuruh teman duduk di atas sebuah kerusi dan berkata, " Duduk sini . . . biar bapak botakkan saja kepala kamu ni!"


Teman sangka bapa teman itu hanya hendak menakut-nakutkan teman. Rupa-rupanya, beliau betul-betul membotak licinkan kepala teman!


"Ya Allah . . . macam mana aku nak ke sekolah esok hari," fikir teman. Mesti kena ejek punya .


Pada zaman persekolahan teman dulu . . . sesiapa yang berkepala botak memang tidak lepas daripada usikan dan ejekan orang di sekeliling . . . rakan sebaya khasnya!


" Botak head, botak head," dan siap dengan berbagai pantun seloka yang kurang sedap diterbitkan di sini! Teman tentulah amat malu dan marah apabila di ejek-ejek begitu. Lama juga teman berkeadaan sedemikian . . . hinggalah rambut teman tumbuh semula.


Apa yang teman tidak faham ketika itu ialah bahawa bapa teman amat marah kerana risaukan teman melukakan diri teman sendiri dengan memandai-mandai menggunakan blade pencukur yang amat tajam itu! Jadi, tindakannya membotakkan kepala teman itu adalah untuk mencegah teman daripada melakukan kerja-kerja 'bodoh' seperti itu lagi. Memang teman pun cukup jeran selepas peristiwa itu!


Seperkara lagi yang teman pelajari ialah anak-anak gemar meniru perlakuan orang dewasa walaupun dia tidak memahami hujung pangkal sesuatu perlakuan itu. Dan, untuk mengelakkan kemalangan, orang dewasa pula harus berhati-hati meletakkan atau menyimpan peralatan yang berbahaya supaya jauh daripada jangkauan kanak-kanak.


Sekadar bercerita untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan teman-teman dan para pembaca yang budiman.







Geng Botak Maktab 100 di Mina 2011








Botak dulu-dulu di pandang jelek,
Ke mana-mana diejek-ejek;
Botak sekarang dianggap trendy,
Konon mucho terserlah peribadi.


Botak masa kanak-kanak,
Kena usik selalu;
Botak masa dewasa,
Bawa maksud syahdu!



Semoga dengan memahami sebahagian daripada hikmahnya bercukur (botak licin le tu . . . ) akan menambahkan lagi semangat kita dalam melakukan ibadat haji . . . seterusnya mencapai haji mabrur. Amin.










bamuda
dsuarang.blogspot.com

Kenangan Terindah di Arafah









Assalamualaikum 
dan 
Selamat Sejahtera




Arafah oh Arafah
[ Kenangan 2011 yang tak terlupakan ]



     
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah











Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH







Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH











Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 









Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 










Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 










Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 










Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 










Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 











Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH 






Tiada Yang Lebih Indah Ya ALLAH

Alhamdulillah



bamuda
dsuarang.blogspot.com




Thursday, January 12, 2017

Ulang Kenang ttg Cahaya Mata








Assalamualaikum
dan
Selamat Sejahtera




6 Macam 6 Ragam



salah satu amanah NYA

kepada kita
yang bergelar hamba …
salah satu anugerah Tuhan
kepada kita
yang bergelar insan …
keturunan!


syukur alhamdulillah
KAU kurniakan kami zuriat …
yang harus dijaga sepanjang hayat
agar tidak sesat
agar tiada cela dan cacat
agar semuanya selamat …


6 macam 6 ragam
inilah permata hati kami
tiga perwira tiga srikandi
lengkap susunan berpasang-pasang
lelaki perempuan berselang-selang
‘selang bunga’ kata orang …
antara setiap pasang
setahun jeda usia
antara setiap pasangan pula
dua tahun jaraknya …
bagaimana terjadi
tak usah persoalkan
kuasa NYA yang menentukan!


anak pertama seorang putera
1977 tahun lahirnya
sebagai abang sulung panggilannya Along
kalau tak berperangai baik
tak dapek lah nak nolong!
dulu kecilnya kerap saja semput
jalan berlaga kepala lutut!
wah! mentang-mentang
ang sakarang lah gadang
hebat sekali memerintah orang
dengan siblings selalu naik berang
bertelagah setiap kali berbincang …
kesusilaan Melayu biarlah banyak
walaupun raut wajah persis si mamak!


anak kedua seorang puteri
Kak Ngah pangkatnya
keluarga yang beri
sayang sakan kepada haiwan
terhadap insan tak ketahuan
tak pernah pula dicurahkan perasaan!
comot selamba semasa kecil
tak sangka kini beransur comel …
1978 tahun lahirnya
berwajah anugerah ala Cindia …
suka berkemas juga menghias
kerja dapur sedikit culas!
time management kurang selesa …
kerja last minute berleluasa!


1980 tahun lahirnya
Bang Lang (Bangla?) anak ketiga
jejaka nerd dalam keluarga
tak habis-habis tugas kira-mengira
kadang-kadang serius tak kena gaya …
sejak kecil mamat ini smart
suka tiru gaya tokoh korporat
lagu puisi dia minati
pecahkan kerusi ala JR Dynasty!
bila bercakap suara biar langsung
jangan tersekat di kerongkong!
telinga tu mujur tak pekak
masa kecik masuk kerengga, ingat tak
‘bunyi macam kereta rosak!’


setahun kemudian lahir Kak Uda
tahun 1981 punya cerita
doktor kata better do without her
konon for the sake of the mother
what nonsense yours sincerely kata
jangan doktor nak mengada-ngada!
akhirnya syukur alhamdulillah
anak membesar tak banyak masalah
rupanya kuat memanjat anak keempat ini
mengalahkan kecekapan si budak lelaki!
badan yang kurus dah heboh gemuk
berwajah ‘kaur’ habis tak payah sorok
kerja di rumah bolehlah tahan
aktiviti kajibumi masya-Allah dia lagi number one!


tahun 1983 agak istimewa
tahun lahirnya anak kelima
seorang lelaki … and history was created
being the one and only not wanting to be delivered
di mana-mana hospital
mungkin baginya di rumah dah cukup afdal!
kebetulan Tok Anjang jadi tukang bang
langsung lekat gelaran ‘Wak’ sampai sekarang …
tak apalah semua famili sayang!
waktu kecil agak benyek
sikit-sikit melalak sikit-sikit merengek
dah besar ni kuat pula menyakat
mengacau kaum kerabat tak dapat disekat
ditegur saja serta-merta berwajah kelat!


jadi plumber dia boleh, electrician pun boleh juga
banking dia biasa uruskan, spending pun boleh tahan!
tahun 1984 tahun kelahirannya
anak bongsu dalam keluarga
tentulah dia diberi manja!
masa kecilnya berperangai pelik
tiap kali nak masuk rumah orang, mesti nak balik
bila dah besar boleh tahan celupar
mulut laser ramai yang tak sanggup dengar!
ciri baik yang dia miliki
walaupun perempuan dia boleh buat kerja lelaki
boleh control apa saja di bawah jagaannya
tak kira haiwan ataupun manusia
dengan jelingan yang tajam menusuk jiwa!


6 macam 6 ragam
Menghidupkan warna suasana
di teratak jiwa …

6 macam 6 ragam
menceriakan erti kehidupan
di laman perasaan …

akhirnya anggaplah coretan kata ini
sebagai teguran berunsur komedi …
dan sesungguhnya
Allah saja yang maha mengetahui





Bamuda
dsuarang.blogspot.com

Harapan Seorang Abah







Assalamualaikum 
dan 
Selamat Sejahtera






Aku Harapkan Begitu!



Aku bangga mempunyai kalian sebagai ahli keluargaku
Aku tak tahulah jika kalian pun bangga punya aku
Aku harapkan begitu!

Aku bangga kalian berusaha mendaki tangga kejayaan
Aku tak kisah sekalipun langkah kalian perlahan
Aku rasa kalian tak keberatan berdoa kepada Tuhan
Aku tak tahulah kalau kalian ada berbuat demikian

Aku harapkan begitu!


Aku bangga kalian betah dalam suatu entiti keluarga
Aku tentulah suka menjadi ketuanya
Aku tak tahulah kalau kalian mampu bertoleransi tinggi
Aku tak  mahu ahli keluargaku berdendam dan beriri hati

Aku tak mahu sesiapa pun berhasad dengki sesama sendiri
Aku malu jika ini berlaku
Aku tak rasakan budi pekerti kalian serendah itu
Aku harapkan begitu!

Aku bangga kalian bermuafakat ke arah hidup menyerlah
Aku tak tahulah cara mana paling sesuai ... 
terserah
Aku cuma nak sarankan sesuatu yang mudah
Aku harap kalian sentiasa beribadat dan ingat akan Allah
Aku tahu, baik anak baik menantu, cukup dewasa sudah
Aku harap kalian faham apa yang tersirat 
di kalbu abah
Aku yakin kalian tentu tahu
Aku harapkan begitu!




AMB




bamuda
dsuarang.blogspot.com

43 Tahun Hari Ini





Assalamualaikum 
dan 
Selamat Sejahtera






Kenangan Mengusik Jiwa



Khamis 12 Januari 2017 bersamaan 13 Rabiul Akhir 1438H genaplah 43 tahun usia perkahwinanku dengan Alimah Yasin.







Alhamdulillah ... aku bersyukur.



















Mungkin kepada sesetengah pihak tiadalah sangat hebatnya menyatakan kepada umum peristiwa yang sedemikian.

Mungkin bagi mereka itu ... perkara begini juga di alami oleh orang lain.


Biarlah mereka dengan pendirian masing-masing. 

Bagi diriku ... pengumuman ini merupakan sesuatu yang elok dilakukan ... apabila bersesuaian dengan ketikanya. 


Dahulu ... aku tidak pernah mengambil berat untuk mengingati tarikh-tarikh penting peribadi seperti ini yang seharusnya aku ingat. Entah kenapa. 

Bukan aku tak bersyukur kepada-NYA. Bukan aku tak mengasihi mereka yang paling dekat denganku. Bukan, bukan dan bukan.


Aku kurang prihatin mungkin dalam hal begitu! Agaknya kerana aku memang sejak dulu kurang gemar akan tarikh-tarikh yang terdapat dalam mata pelajaran Tawarikh ... (sekarang Sejarah). 

Apatah lagi apabila disuruh guruku dulu untuk mengingati terlalu banyak tarikh berbagai peristiwa!


Berkenaan peristiwa ulang tahun perkahwinan kami ini ... isteriku yang memperingatkan aku.



Baguslah juga. Sekurang-kurangnya dapat aku menyatakan rasa kesyukuran dengan jelas dalam ruangan ini. Dapat aku berdoa ...









"Ya Allah ... peliharakanlah seterusnya ikatan perkahwinan kami ini. Kurniakanlah kebahagiaan yang berpanjangan kepada kami sekeluarga. Berikanlah kami kesabaran dan kekuatan untuk menghadapi segala ujian dan dugaan pada masa depan ... dan kekalkanlah kami sebagai keluarga yang baik dan bersyukur."





{Si omputih jiranku ni . . . sibuk betul. Nak tau juga biji butir isi tulisanku ini. Itulah dulu suruh belajar bahasa Melayu . . . buat tak kisah. Sekarang siapa yang terhidu-hidu.}







Apapun sebagai jiran yang baik dan untuk memelihara suasana kejiranan yang harmonis, aku turunkan jugalah sedikit petunjuk kepada si omputih jiranku ini supaya dia tahu juga apa yang sedang diperkatakan . . .









"On this auspicious occasion, my most sincere thoughts and warmest feelings of appreciation, to my beloved wife Alimah Yasin for all that she had done to make happiness possible and for her art of ensuring a fruitful and comfortable life for me and that of my whole family. Thank you many times over, dear."








Semoga Allah swt melindungi kita.
 Amin.






bamuda
dsuarang.blogspot.com




Saturday, January 7, 2017

Hari Orientasi Drj 1 2017







Assalamualaikum
n
 Selamat Sejahtera


Ahmad Iman Iskandar
Azim Muqry Basrie




Sekolah Rendah Kebangsaan 
Taman Melawati, Selangor




















































bamuda
dsuarang.blogspot.com