Sunday, September 28, 2014

Buddy of d Sixties







Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera




Sahabat Kejiranan dan Persekolahan





Saturday 27 September 2014
(2 Zulhijjah 1435H)




Hari ini aku bertuah dikunjungi seorang sahabat lama zaman kanak-kanak (era 50-an > 60-an). 

Sahabat aku itu, Tuan Haji Azmi bin Ghazali (Azmi), pernah tinggal di Kg Pandan Govt Qrs (lebih tepat blok Jln Nakhoda Yusof / Jln Cheong Yoke Choy) dalam suatu kawasan kejiranan yang sama denganku.





















Ketika itu kami berusia belasan tahun. Aku dua tahun lebih tua daripada Azmi.

Azmi murid batch 2 tahun junior aku di persekolahan. Sebenarnya abang  Azmi . . . Ahmad Kamal Ghazali . . . yang pernah sama batch dengan aku ketika di VI.  

Kami bersekolah rendah dan menengah yang sama . . . masing-masingnya di Pasar Road English School (Pasar Road KL) dan Victoria Institution (VI KL).

Pertemuan kami di d'SUARANG ini ditakdirkan Allah SWT berlaku setelah aku bertemu dan mengenali isteri Azmi . . . Puan Hjh Noor Naha . . . baru seminggu yang lalu di resepsi perkahwinan seorang cucu saudaraku di Kelab Shah Alam. 

Hendak dijadikan cerita . . . kakak ipar Azmi ada pula pertalian kekeluargaan dengan diriku. Small world! 

Azmi tiba di rumahku pada kira-kira jam 2:45 ptg bersama anak perempuannya Elitia (seakan-akan nama orang Itali) . . . terutamanya untuk menyambung silaturahim antara kami yang sudah lama 'terpisah' (lebih 55 tahun) . . . dan istimewanya kerana aku (bagi pihak anakku Halmy) mahukan sedikit penerangan tentang food supplement yang Azmi mahir sebagai pengedar jenamanya. Terima kasih kerana sudi datang Azmi. 












































Alhamdulillah kami dapat jua bersembang-sembang seketika setelah saling bertanyakan khabar diri dan keluarga masing-masing.















Menjelang jam 4:00 ptg Azmi bermohon diri untuk ke rumah keluarga abangnya Kamal. Beliau perlu ke sana sabagai 'imam' yang akan memimpin majlis tahlil dan doa bertujuan mengiringi pemergian Ahmad Kamal Ghazali ke Tanah Suci Makkah untuk mengerjakan ibadat Haji pada tahun ini.









Mudah-mudahan berkat permohonan doa Azmi buat abangnya . . . Tuan Haji Ahmad Kamal bin Ghazali. Amin.






bamuda
dsuarang.blogspot.com



No comments: