Wednesday, November 18, 2015

Kongsi Post Azmira Amran



Assalamualaikum 
n
 Selamat Sejahtera






Menuntut ilmu atau mengumpul A?
9 hrsEdited
Edisi UPSR: Ilmu tidak boleh disamakan dengan bilangan A.
Memang Finns tak peduli pasal exam pun, diorang belajar sebab seronok, sebab hari-hari bermakna. Hari-hari belajar benda baru macam hidupkan api kayu, belajar pasal Malaysia, cara buat robot etc. Why do you think I came to Finland? 9000km away from emak and abah, just to learn the secret of Finnish education system! Bila dah tau, saya rasa kecewa sebab silapnya bukan sebab guru kita tak pandai, bukan sebab org kementerian semua jahat, bukan sebab anak kita bodoh, tapi sebenarnya kita terperangkap dengan sistem sosial kita sendiri.
Kalau nak dengar benda benar, meh saya bagitau benda yang saya belajar setahun lebih belajar pasal education system kat Finland ni. Tapi sila telan sebab pahit:
1) Sekolah adalah tempat belajar bukan medan ranking. Di Finland, sistem exam tiada, sebab semua sekolah di Finland, mempunya satu ranking sahaja, iaitu equal / sama rata. Tiada sekolah terbaik Finland atau sekolah tercorot Finland. Hantar je anak kat mana-mana sekolah dalam Finland, standard dia sama. Takde kelas pandai, takde kelas 'belakang'. Kat Malaysia, kita sibuk dengan ranking sekolah terbaik di Malaysia. Sekolah yang terbaik dapat tajaan, dapat partnership etc dan guru-guru stress sebab nak kekalkan ranking, sebab nanti ibu bapa bising kalau pencapaian merudum. Bila ibu bapa bising-bising, guru besar stress, bila guru besar stress, guru-guru pula stress, diorang paksa murid2 telan ilmu (bukan belajar ilmu) melalui hafalan dan cara jawab exam dan pastu murid-murid pula stress. So bilanya nak belajar? Yang ibubapa sesetengahnya, cakap tak kisah anak dapat berapa A. Tapi lepas tu masih lamenting the fact anak dia 'kurang sikit' dari anak orang lain, sebab tu tak dapat masuk asrama. Come onnnn.
2) Jenis ilmu yang dipelajari. Di Finland, mereka menekankan kepentingan belajar benda yang boleh diaplikasikan dalam dunia sebenar. Sebab tu banyak project-based. Dari zaman tadika lagi, guru dah bawa masuk hutan untuk belajar pasal jenis-jenis kulit pokok. Seminggu belajar pasal tu je. Dalam kata lain, diorang menggunakan KBAT dalam seharian, tp takde pun diorang labelkan KBAT tu. Kat Malaysia? Heboh dengan KBAT, tp tak paham konsep KBAT. Siap buat exam on KBAT! Really? Tu tak masuk ibu bapa call guru besar sebab kelas anak dia, cikgu tak habis lagi Chapter 9 dalam textbook sebab kelas sebelah dah start Chapter 10. Heboh pula sebab dalam test takde pun keluar sebijik macam textbook?
3) Kat sini takde exam sebab grade bukan penentu kecemerlangan. Di Finland, umur habis tadika pun ramai lagi yang tak reti membaca. Kerja diorang dalam kelas, bermain. Sebab dari main tu lah diorang belajar mengenai interaksi sosial, belajar mengenai akhlak dan etika, belajar mengenai alam, belajar mengenai sains dan matematik dan bahasa. Kat Malaysia, anak kurang dapat A dalam UPSR dah menggelabah sebab tak dapat masuk asrama. Siapa yang buat sistem ranking sekolah berasrama ni in the first place? Siapa yang buat sistem kasta ni? Dan tanya diri sendiri sebagai parents, siapa yang paksa2 anak-anak untuk masuk sistem kasta ni? Tanya betul-betul kat diri sendiri, berapa banyak soalan dalam exam UPSR tu membantu budak-budak mengenali dunia sekeliling? Bila kementerian nak abolish UPSR, masing2 mengamuk. Tapi nak jadi Finland. Truth is, we cannot. Sebab dah jauh terperangkap dalam traps yang kita sendiri bina.
4) Sistem ekonomi di sini membantu rakyat dia untuk fokus mengenali diri sendiri. Duit bukan kepentingan, sebab kat sini kalau lepas graduate tak dapat cari pekerjaan, government akan bayar elaun sementara diorang dapat kerja. Ibu2 melahirkan anak pula cuti setahun, dengan gaji dibayar government. Orang-orang miskin dapat bantuan. Orang-orang yang sakit belakang sebab kerja lama sangat dapat bantuan urut dari health centre. Orang-orang yang stress diberi cuti sehingga hilang stress.
Pelajar-pelajar pula dapat peluang belajar dari tadika sampai phd - FREE dan dapat elaun bulanan untuk tolong pelajar bayar sewa rumah dan makan. Kat Malaysia?
Look, jangan tersilap yang saya ni cakap orang Finland rasa akademik tak penting. Orang sini majoriti mempunyai minimum masters degree. ILMU tu penting. Grade A yang tak penting.






Catatan:

Terima kasih Azmira Amran kerana mengemukakan pandangan yang berterus terang begini. Mudah-mudahan pihak berwajib di negara kita dapat memikirkan sesuatu tentang apa yang baik atau sebaliknya buat generasi kita pada masa yang mendatang.


I've had some earlier thoughts of my own on our examinations issues . . . the needs of having them and the goals we're heading towards. And, I've jotted down some of these thoughts of mine from some other perspectives . . . perhaps the real reasons most of us craved for A's being scored by our children in their respective examinations and perhaps the 'wants' to outdo each other! 

Sad to say . . . no two hoots are given to the real purpose of education itself . . . except for scoring in examinations!


Apa pun . . . diperturunkan sekali lagi sebuah entri lama drpd blog dsuarang tentang isu peperiksaan sekolah yang sebegini. Sudilah membaca dan memahaminya. Terima kasih.




Monday, November 2, 2015



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera


Sebenarnya 'A' Untuk Siapa?
(ulangan cerita lama setiap kali musim peperiksaan tiba. . . )



Musim peperiksaan sekolah tiba lagi. Murid-murid 'bertungkus-lumus' dan 'bergelut' menggunakan akal sedaya upaya menghadapi peperiksaan.

Lebih tepat kalau dikatakan 'bertarung' memeras minda untuk mencapai keputusan terbaik (jika tidak pun yang terunggul) dalam peperiksaan mereka masing-masing. 


Pihak media cetak dan elektronik tempatan juga tidak putus-putus menyiarkan berita tentang perkara ini. 


Ternyata sudah menjadi 'terlalu utama' hal peperiksaan begini . . . lebih-lebih lagi hal nak skor sebanyak-banyak 'A' . . . kalau boleh semua sekali!


Saya teruja mencatatkan sedikit kenangan / pemerhatian tentang hal peperiksaan sekolah. Sedikit pandangan . . . situasi dahulu dan sekarang. 


Saya percaya para pembaca juga ada kenangan (dan pandangan) masing-masing dalam hal peperiksaan seperti ini . . . 


Catatan yang saya buat di sini bukan bertujuan menidakkan kepentingan peperiksaan sekolah. Cuma saya berharap dapat mencetuskan sedikit 'keterbukaan' minda tentang fenomena peperiksaan ini. Kesannya terhadap nilai hidup warga Malaysia sendiri.

Kesan yang boleh dijadikan iktibar (kalau mahu) kepada kita semua dalam usaha mengejar kejayaan yang sebenar dalam hidup ini !





Keratan Akhbar 
(Harian Metro Isnin 2 November 2015)



Dulu ibu bapa tidak peduli sangat atau tidak mengambil berat sama ada anak mereka mendapat pelajaran yang secukupnya di sekolah.

Ibu bapa hanya menghantar anak ke sekolah untuk belajar supaya bila dewasa nanti boleh dapat kerja dan boleh sara hidup sendiri.

Ibu bapa juga berharap anak mereka dapat membantu mereka meringankan 'beban' keluarga yang ditanggung (setelah mereka bekerja nanti.)


Apa yang mereka tahu atau ambil berat ialah anak itu mesti lulus periksa. Asal lulus cukup. Tak lulus kena hukum. Dapat hadiah 'roti panjang' (istilah orang dulu-dulu untuk sebatan dengan rotanlah tu!)

Tak pernah kecoh di mana-mana fasal dapat berapa banyak 'A' dalam apa-apa peperiksaan pun! Tahu-tahu anak itu dah habis sekolah. Jadi orang juga!

Ramai yang setelah dewasa dan berkeluarga tahu tanggung jawab menanggung dan membimbing ahli keluarga mereka.

Ramai orang besar-besar atau orang kenamaan sekarang adalah merupakan hasil didikan keluarga zaman dahulu.


Memang kita akui pendidikan dan pelajaran asas penting untuk memajukan para anggota sesebuah masyarakat.

Tetapi . . . tak semua mereka yang berjaya sekarang mendapat semua 'A' dalam setiap peperiksaan yang mereka duduki!

Tak semua pula mereka yang mendapat berpuluh-puluh 'A' dalam setiap peperiksaan yang mereka ambil . . . berjaya dalam hidup mereka!


Jadi bersederhanalah hendaknya dalam 'meraikan' kejayaan dalam setiap peperiksaan sebegini pada setiap kali tahun berlakunya.

Kadang-kadang terasa macam kita terlalu menghebohkan sesuatu 'pencapaian' awal yang belum pasti menjanjikan 'pencapaian' sebenar pada akhirnya!


Sekarang anak sekolah mesti pergi kelas tambahan. Mesti pergi tuisyen. Mesti menghafal dengan tepat apa yang dipelajari. Mesti mengulangkaji setiap pelajaran dengan tidak jemu-jemu. Mesti jadi murid terbaik (walaupun di luar kemampuan mereka!)

Mesti skor semua 'A'. Mesti bercita-cita tinggi. Mesti jadi doktor, peguam, jurutera atau akauntan ... dan banyak 'mesti-mesti' lain lagi.

Kalau anak malas belajar, ibu bapa yang menggantikan tempat mereka itu !


Ibu bapa merancangkan segala aktiviti pembelajaran anak supaya mereka tiada alasan untuk menolak 'penyiksaan' atau 'penderaan' mengasah minda hingga tajam.

Ibu bapa yang tetapkan sasaran yang anak mesti capai (skor paling hebat atau dahsyat ditetapkan oleh ibu bapa moden sekarang ke atas 'ayam sabung' masing-masing.)


Apa tak 'ayam sabungnya'? Berlawan-lawan nak lebih baik daripada anak-anak sekolah yang lain.

Kadang-kadang kerja untuk aktiviti ko-kurikulum pun ibu bapa yang buatkan ... kadang-kadang tok nenek pun jadi mangsa untuk buat kerja cucu!


Kalau dapat 10 hingga 20 'A', maka kembang kempislah hidung ibu bapa menahan bangga! Kalau kurang berjaya cuba lagi bermati-matian lain kali. 


Jangan terkejut, ada ibu bapa yang sanggup 'bertunggu bertangga' kalau pun tidak 'berumah' di sekolah demi kemajuan anak mereka. 

Tak buat gitu nanti tak berjaya pula. Pada mereka ini, kalau nak berjaya dalam hidup seseorang murid mesti skor 10 atau 20 'A' atau lebih . . . straight 'As'!


Kesimpulannya murid sekarang mesti berhempas pulas 'skor' untuk ibu bapa. Untuk kepuasan ibu bapa mereka, tidak syak lagi. 


Nanti senanglah si ibu bapa itu nak beri tahu orang ... anak mereka bijak ... bolehlah pula buat perbandingan dengan orang lain yang anaknya tak berapa 'skor'.


Nanti bolehlah tanya,


"Anak U macam mana ... dapat berapa A?"


" Anak I ... ... ... tak sangkalah ... dapat semua A ... I ingat habis kuat, dua tiga A saja".


Atau, nanti boleh keluarkan kata-kata simpati atau beri semangat konon kepada orang yang anaknya kurang mendapat berpuluh A ... 


"Kesian anak si polan itu ... tak tahu macam mana dia tak dapat A ... Dia taklah tak pandai sangat , tau...".


"Tak apalah U, cuba lagi pada masa depan... nasib baik anak U dapat B (atau C ...)"


" Anak si polan tu lagi teruk ... entah apalah nak jadi nanti..."


Ironinya, mereka yang heboh hendakkan anak mereka maju dalam pelajaran di sekolah (akademik) tidak pula berusaha memastikan anak-anak mereka itu terdidik dalam hal ehwal kerohanian atau kegamaan ... tidak dilatih anak-anak itu berbudi bahasa atau berhemah tinggi.

Tidak dilarang anak-anak itu terpengaruh dengan budaya samseng atau budaya kuning. Tidak dibimbing mereka menolak ajaran songsang.

Tidak dielakkan mereka daripada pemahaman mendapatkan sesuatu dengan jalan kekerasan ...


Pendeknya, ada banyak kes dalam mana anak-anak yang mendapat berpuluh-puluh 'A' itu tidak diasuh supaya boleh dan pandai menggunakan kecerdikan atau kebijaksanaan mereka dengan cara yang betul untuk menjadi pemimpin masa depan yang benar-benar boleh dipanggil bakal pewaris negara Malaysia.


Janganlah semakin bijak semakin tidak menghormati orang lain pula. Janganlah kerana sudah terlalu bijak tidak pula sayang kepada agama, bangsa dan negara sendiri. 


Belajarlah menjadi tukang skor berpuluh-puluh 'A' juga dalam banyak lagi bidang untuk kesempurnaan hidup di dunia ini ... yang akhirnya ... membawa ke akhirat jua!


Fikiran, pandangan, pertimbangan, sikap dan tindakan mesti turut bertaraf 'A'!


Sekadar sama-sama beringat. Terima kasih.




bamuda
dsuarang.blogspot.com

No comments: