Sunday, January 22, 2017

Dua X Botak






Assalamualaikum dan 
Selamat Sejahtera






Hikmah dan Rahsia 
Bercukur atau Bergunting




Setelah berwukuf di Arafah jemaah haji bermabit di Muzdalifah. Pada hari ke-10 Zulhijjah jemaah haji akan melontar di Jamrah al-Aqabah. Seterusnya pada hari-hari tasyriq jemaah haji akan melontar pula di ketiga-tiga jamrah. Jemaah haji dituntut bercukur atau bergunting selepas selesai melontar di Jamrah al-Aqabah pada hari ke-10 Zulhijjah.































































Pengertian bercukur merangkumi semua perbuatan memotong rambut. Ia termasuk menggunting tiga helai rambut atau lebih, mencabut atau memendekkan walau sekadar mana dan dengan apa-apa alat sekalipun. Ia merupakan rukun menurut pendapat yang soheh dalam Mazhab Syafie. Ini berdasarkan perbuatan Nabi Muhammad SAW sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dan yang lainnya.


Rujukan: Kitab al-Fiqh al-Manhaji




[Dipetik dan disesuaikan daripada Senarai Semak Ibadat Haji terbitan Lembaga Tabung Haji].







































































































































Hikmah mewajibkan bercukur atau bergunting kerana sebelum ihram jemaah haji telah membersih dan merapikan diri masing-masing daripada semua rambut dan bulu yang ada pada badan masing-masing. Oleh kerana jemaah haji terdedah kepada debu dan kotoran semasa berada dalam ihram yang lama maka sewajarnya jemaah haji membersihkan segala kotoran tersebut dan tiada lagi sesuatu yang membebankan diri masing-masing. Yang baki selepas itu hanyalah rambut yang menjadi kemegahan dan kebanggaan seseorang di mana seseorang itu melumurinya dengan minyak dan menghiasinya dengan menyisir atau mengikatnya. Sekarang dikatakan kepada jemaah haji cukurlah kerana rambut tersebut boleh jadi pernah menjadi saksi kemaksiatan apa yang dilakukan oleh manusia. Justeru, Allah mahu rambut yang tumbuh dalam keadaan bersih serta taharah yang menjadi tanda berhubung iltizam seseorang.




Rujukan: Syeikh Sya'rawi dalam al-Haj al-Akbar

[ Dipetik dan disesuaikan daripada Senarai Semak Ibadat Haji terbitan Lembaga Tabung Haji]






Bercukur kepala sunat dimulakan sebelah kanan atau jika bergunting afdhalnya seluruh kepala. Tetapi bercukur ini kerana Rasulullah SAW mendoakan kepada yang bercukur dengan rahmat dan keampunan sebanyak tiga kali sedangkan untuk yang bergunting sekali sahaja. Bagi wanita pula ia hanya boleh bergunting dengan mengambil sekadar sedikit sahaja daripada rambut.





Rujukan: Buku al-Hajjah al-Maburah

[Dipetik dan disesuaikan daripada Senarai Semak Ibadat Haji terbitan Lembaga Tabung Haji] 































































Setelah selesai segala kerja haji yang rukun dan wajib ke atas diri teman . . . dan melihat di cermin wajah teman berkepala botak . . . teman tiba-tiba terbayang kembali suatu kisah teman di bangku sekolah dahulu. Ketika itu teman dalam darjah lima sekolah rendah sesi petang di Pasar Road English School (One).












Teman tinggal di Kg Pandan Govt Quarters bersama keluarga teman. Ada seorang bapa saudara teman (sekarang Tuan Hj Lokman) juga tinggal bersama kami. Beliau ketika itu bekerja di Jabatan Telekom dan setiap pagi sebelum pergi bekerja bapa saudara teman itu bercukur. Beliau menggunakan razor blade cap buaya dengan tangkai pemegangnya model lama zaman itu.


Sering juga teman sempat memerhatikan bapa saudara teman itu bercukur. Pada suatu hari teman teruja hendak mencuba bercukur juga! Teman masuk ke bilik bapa saudara teman itu setelah beliau pergi kerja. Lantas . . . mengambil blade pencukur yang terletak di atas almari bujang bapa saudara teman itu.


Teman pun mula cuba menggunakan blade itu. Nah . . . oleh kerana teman tidak punya janggut atau misai ketika itu, maka teman halakan blade pencukur itu kepada rambut teman le! Memang teman tidak pro menggunakan blade pencukur itu . . . apa lagi tobek sana tobek sinilah jadinya . . . macam gaya tikus membaiki labu!


Pada sebelah petang hari itu bapa teman pulang dari pejabatnya. Beliau terus sahaja terlihat akan keadaan rambut yang bertobek-tobek di sekeliling kepala teman. Beliau amat marah lantas menyuruh teman duduk di atas sebuah kerusi dan berkata, " Duduk sini . . . biar bapak botakkan saja kepala kamu ni!"


Teman sangka bapa teman itu hanya hendak menakut-nakutkan teman. Rupa-rupanya, beliau betul-betul membotak licinkan kepala teman!


"Ya Allah . . . macam mana aku nak ke sekolah esok hari," fikir teman. Mesti kena ejek punya .


Pada zaman persekolahan teman dulu . . . sesiapa yang berkepala botak memang tidak lepas daripada usikan dan ejekan orang di sekeliling . . . rakan sebaya khasnya!


" Botak head, botak head," dan siap dengan berbagai pantun seloka yang kurang sedap diterbitkan di sini! Teman tentulah amat malu dan marah apabila di ejek-ejek begitu. Lama juga teman berkeadaan sedemikian . . . hinggalah rambut teman tumbuh semula.


Apa yang teman tidak faham ketika itu ialah bahawa bapa teman amat marah kerana risaukan teman melukakan diri teman sendiri dengan memandai-mandai menggunakan blade pencukur yang amat tajam itu! Jadi, tindakannya membotakkan kepala teman itu adalah untuk mencegah teman daripada melakukan kerja-kerja 'bodoh' seperti itu lagi. Memang teman pun cukup jeran selepas peristiwa itu!


Seperkara lagi yang teman pelajari ialah anak-anak gemar meniru perlakuan orang dewasa walaupun dia tidak memahami hujung pangkal sesuatu perlakuan itu. Dan, untuk mengelakkan kemalangan, orang dewasa pula harus berhati-hati meletakkan atau menyimpan peralatan yang berbahaya supaya jauh daripada jangkauan kanak-kanak.


Sekadar bercerita untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan teman-teman dan para pembaca yang budiman.







Geng Botak Maktab 100 di Mina 2011








Botak dulu-dulu di pandang jelek,
Ke mana-mana diejek-ejek;
Botak sekarang dianggap trendy,
Konon mucho terserlah peribadi.


Botak masa kanak-kanak,
Kena usik selalu;
Botak masa dewasa,
Bawa maksud syahdu!



Semoga dengan memahami sebahagian daripada hikmahnya bercukur (botak licin le tu . . . ) akan menambahkan lagi semangat kita dalam melakukan ibadat haji . . . seterusnya mencapai haji mabrur. Amin.










bamuda
dsuarang.blogspot.com

No comments: