Wednesday, August 28, 2019

Suatu Petang Aku di Permatang


Assalamualaikum 




Ketika itu aku teringat sangat akan sesuatu. Entah kenapa aku tak tahu. Ketika itu aku terkenangkan sangat masa lalu. Walaupun kronologi detik dan peristiwanya tak menentu.

Ketika itu aku cuba memastikan arah, ya Allah. Tentang perjuangan hidup aku buat masa muka. Tentang keberkesanannya, aku pasrah.

Tiba-tiba semacam perasaan mengimbau datang. Keluargaku tidaklah senang.Tapi aku tidak pula malang. Insaf kesyukuran terus datang menerpa.

Aku selesa dianugerahkan ayah bonda yang pernah mampu menjadi tempat tumpuan kami sekeluarga. Biro pengaduan kami semua. Tempat yang sering aku sandarkan harapan bila dihimpit kesukaran, kesempitan, keperitan. Pendeknya segala kesusahan.



Kemudian macam ada suara menyapa. Sepelaung kedengarannya:

"Hai pendatang ke permatang. Igau apa berada di sini sekarang? Kan hari dah petang!"

"Untuk melepaskan rindu yang terpendam. Sebelum hari merangkak malam!" Tercetus jawapan daripada mulut ku yang terkumat-kamit, sambil fikiran melayang-layang, melayan segala kenangan manis dan pahit masa silam ...



Bamuda
dsuarang.blogspot.com

No comments: